Amerikaanse staatsschuld stijgt naar $36,6 biljoen, beleggers vrezen correctie voor Bitcoin
De totale staatsschuld van de Verenigde Staten is gestegen naar 36,6 biljoen dollar. De stijging volgt op goedkeuring van de zogeheten “One Big Beautiful Bill” door president Trump, waarmee het schuldenplafond met 5 biljoen dollar is verhoogd. Analisten waarschuwen dat deze ontwikkeling, samen met zwakkere data uit de woningmarkt, kan leiden tot een correctie voor Bitcoin.
Moeten we ons na de all-time high van gisteren echt zorgen maken over een nieuwe koersdaling voor Bitcoin?
Woningcrisis in de Verenigde Staten?
Volgens financieel analist Kurt Altrichter is de voorraad nieuwe koopwoningen in de VS opgelopen tot bijna tien maanden. “Dat zagen we eerder alleen vlak voor of tijdens recessies,” zegt hij. Hij wijst op een structurele daling in de vraag naar woningen als gevolg van hoge rente en onzekerheid onder consumenten.
Ook op de financiële markten lijkt de nervositeit toe te nemen. Ondanks een nieuwe piek in de Bitcoin koers boven 112.000 dollar, groeit de vrees dat een recessie beleggers richting veiliger havens zal sturen, zoals staatsobligaties en contant geld. Een daling naar 95.000 dollar zou dan niet uitgesloten zijn, stellen sommige marktvolgers.
Toch klinkt er ook een ander geluid. Jack Mallers, oprichter van betalingsbedrijf Strike, wijst erop dat de Amerikaanse overheid niet zal kiezen voor een default, maar voor monetaire verruiming. “Meer dollars in omloop brengen is uiteindelijk bullish voor Bitcoin,” aldus Mallers.
Ook optimisme voor Bitcoin?
Beleggers kijken intussen ook naar de Amerikaanse centrale bank (Federal Reserve). Er gaan geruchten rond dat Donald Trump een vroegtijdig ontslag van Fed-voorzitter Jerome Powell onderzoekt. Een meer soepel rentebeleid zou kunnen volgen, en dat zou de Bitcoin koers juist ondersteunen.
De correlatie tussen Bitcoin en de S&P 500 bedraagt momenteel 68 procent. Daarmee beweegt de cryptomunt grotendeels mee met aandelenkoersen, die op hun beurt gevoelig zijn voor de economische vooruitzichten en geopolitieke spanningen.
Het is nu vooral afwachten of de handelsoorlog van Donald Trump nog een negatieve impact op de markt of de inflatie zal hebben. De verwachting was immers dat zijn importheffingen de inflatie een slinger omhoog zou geven. Voorlopig is dat nog niet gebeurd.
Dat zou echter nog kunnen komen, want in voorbereiding op de heffingen kochten veel bedrijven enorme voorraden in. Zodoende betaalden zij voor die producten nog een relatief lage prijs, en kan het zijn dat we pas inflatie gaan zien als bedrijven door die voorraden heen zijn.
Kortom, er kan nog genoeg gebeuren waardoor Bitcoin uit balans kan raken. Voorlopig zijn de bulls echter de baas.