cleanspark bitcoin mining

Bitcoin fabriek CleanSpark verliest honderden miljoenen in eerste kwartaal

Het Amerikaanse bitcoinbedrijf CleanSpark heeft in het afgelopen kwartaal een verlies van ruim 378 miljoen dollar geleden. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van het bedrijf. Vooral een flinke boekhoudkundige afschrijving op de waarde van zijn bitcoinvoorraad drukte zwaar op het resultaat.

Toch blijft het bedrijf ondertussen stevig investeren in uitbreiding van zijn miningactiviteiten én in nieuwe plannen rond AI.

Minder omzet, groter verlies

CleanSpark draaide in het kwartaal tot eind maart een omzet van 136,4 miljoen dollar. Dat is bijna 25 procent minder dan een jaar eerder. Volgens het bedrijf komt dat onder meer door schommelingen in de bitcoinprijs en de toenemende moeilijkheidsgraad van het minen van nieuwe bitcoins.

Onder de streep bleef een verlies van 378,3 miljoen dollar over. Een groot deel daarvan kwam door een zogenoemd papieren verlies op bitcoinbezit. De waarde van de bitcoins op de balans daalde namelijk tijdens het kwartaal, waardoor het bedrijf een afschrijving van 224,1 miljoen dollar moest verwerken.

Dat betekent niet dat CleanSpark daadwerkelijk bitcoins heeft verkocht met verlies. Het gaat vooral om een boekhoudkundige aanpassing omdat de marktwaarde van bitcoin veranderde.

CleanSpark bezit bijna 1 miljard dollar aan bitcoin

Ondanks het verlies heeft het bedrijf nog altijd een grote berg bitcoin in bezit. Eind maart stond er voor ongeveer 925 miljoen dollar aan bitcoin op de balans. Daarnaast had CleanSpark ruim 260 miljoen dollar aan cash beschikbaar.

Het bedrijf bezit in totaal bijna 2,9 miljard dollar aan activa, maar daar staat ook een lange termijnschuld van bijna 1,8 miljard dollar tegenover.

Bedrijf breidt miningcapaciteit verder uit

Operationeel groeide CleanSpark wel door. De totale rekenkracht van het netwerk, ook wel hashrate genoemd, lag gemiddeld 18 procent hoger dan een jaar geleden.

Ook het aantal energiecontracten verdubbelde. Vooral in de Amerikaanse staat Texas breidt het bedrijf flink uit. Daar kreeg CleanSpark goedkeuring voor honderden megawatt aan extra stroomcapaciteit via het energienetwerk van ERCOT.

Daarnaast werkt het bedrijf aan nieuwe locaties in de staat Georgia.

CleanSpark kijkt verder dan alleen bitcoin

Topman Matt Schultz zegt dat CleanSpark zich steeds meer wil ontwikkelen tot een breder infrastructuurbedrijf. Daarbij kijkt het niet alleen naar bitcoin mining, maar ook naar toepassingen voor AI en krachtige datacenters.

Volgens Schultz wil het bedrijf zijn energievoorziening en datacenters uiteindelijk ook inzetten voor AI-systemen en zogenoemde high performance computing, oftewel extreem krachtige computers voor zware berekeningen.

Dat is opvallend, want steeds meer bitcoinminers zoeken nieuwe inkomstenbronnen naast crypto. Vooral de snelle groei van AI zorgt voor extra vraag naar grote datacenters en goedkope stroom.

Onzekerheid rond importheffingen

CleanSpark waarschuwde beleggers ook voor mogelijke risico’s rond importheffingen op miningapparatuur. Het gaat om machines die sinds 2024 zijn aangeschaft. Nieuwe Amerikaanse handelsregels kunnen mogelijk extra kosten veroorzaken voor bedrijven die mininghardware uit het buitenland halen.

Mis nooit meer wat in crypto

Het laatste cryptonieuws direct in de BLOX-app
Download BLOX

Jerrymie Marcus komt uit de journalistiek en gelooft dat crypto de wereld kan verbeteren. Dat ondervond hij jaren geleden toen hij binnen een minuut waarde verzond naar zijn Indonesische familie. Bekend van o.a. Emerce, VPRO en EUclaim.