Coinbase storing door oververhit datacenter van Amazon

Gebruikers van crypto-exchange Coinbase kregen vanochtend te maken met storingen. Volgens het bedrijf werkte het platform trager dan normaal door problemen bij clouddienst Amazon Web Services, beter bekend als AWS.

De storing ontstond nadat een datacenter van AWS in de Amerikaanse staat Virginia te warm werd. Daardoor vielen delen van de infrastructuur tijdelijk uit. Coinbase draait een groot deel van zijn systemen op AWS en merkte daar direct de gevolgen van.

Handel tijdelijk verstoord

Coinbase meldde dat sommige gebruikers problemen hadden met inloggen en handelen. Het bedrijf sprak van “verminderde prestaties”, wat betekent dat onderdelen van het platform niet goed of langzaam werkten.

Volgens Coinbase waren tegoeden van klanten niet in gevaar. Het bedrijf liet weten hard te werken aan een herstel van de dienstverlening.

De problemen zouden vooral zijn ontstaan in een specifiek deel van het AWS-netwerk, een zogenoemde “availability zone” in de regio US-EAST-1. Dat is een belangrijk knooppunt voor veel grote internetdiensten.

Oververhitting in datacenter

AWS bevestigde later dat stijgende temperaturen in een datacenter in Noord-Virginia voor problemen zorgden. Technici probeerden extra koeling toe te voegen om servers weer veilig te laten draaien.

Volgens AWS zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. Een deel van de getroffen servers kon alweer online worden gebracht. Het bedrijf zei voorzichtig verder te werken om meer systemen opnieuw op te starten.

Niet alleen Coinbase afhankelijk van AWS

Veel grote techbedrijven en crypto-platformen gebruiken AWS om hun diensten online te houden. Daardoor kunnen problemen bij één datacenter soms direct effect hebben op miljoenen gebruikers wereldwijd.

Voor crypto-investeerders is zo’n storing extra vervelend, omdat koersen in korte tijd sterk kunnen bewegen. Als een handelsplatform tijdelijk niet goed werkt, kunnen gebruikers soms geen crypto kopen of verkopen op het moment dat ze dat willen.

Maar gelukkig zijn er in Nederland genoeg lokale alternatieven om crypto te handelen, zoals BLOX.

Mis nooit meer wat in crypto

Het laatste cryptonieuws direct in de BLOX-app
Download BLOX

Jerrymie Marcus komt uit de journalistiek en gelooft dat crypto de wereld kan verbeteren. Dat ondervond hij jaren geleden toen hij binnen een minuut waarde verzond naar zijn Indonesische familie. Bekend van o.a. Emerce, VPRO en EUclaim.