Dune ontslaat kwart personeel voor AI, wat betekent dit voor vervolg van het cryptobedrijf?
Cryptobedrijf Dune gaat snijden in het personeelsbestand. Het bedrijf maakt bekend dat ongeveer 25 procent van de werknemers moet vertrekken. Volgens topman Fredrik Haga hoort de reorganisatie bij een nieuwe strategie waarbij de focus komt te liggen op AI, blockchaindata en diensten voor grote bedrijven en investeerders.
Dune is een populair platform binnen de cryptowereld. Gebruikers kunnen er blockchaindata bekijken en analyseren. Vooral ontwikkelaars, handelaren en bedrijven gebruiken de dienst om trends en transacties op blockchains te volgen.
Dune wil zich richten op AI en grote klanten
Volgens Haga staat Dune er financieel nog steeds goed voor. Het bedrijf zou voldoende geld hebben om verder te investeren in nieuwe technologie. Vooral kunstmatige intelligentie speelt daarin een belangrijke rol.
Dune wil AI inzetten om blockchaindata makkelijker te begrijpen en te gebruiken. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld aan systemen waarmee gebruikers zonder technische kennis toch dashboards en analyses kunnen maken. Dat moet crypto toegankelijker maken voor bedrijven die weinig ervaring hebben met blockchaintechnologie.

Daarnaast richt Dune zich steeds meer op institutionele klanten. Dat zijn grote partijen zoals banken, investeringsfondsen en financiële bedrijven.
Grote verwachtingen van tokenisatie
Dune ziet vooral veel kansen in tokenisatie. Daarbij worden traditionele financiële producten digitaal gemaakt op een blockchain. Denk aan aandelen, obligaties, valuta of grondstoffen die straks ook via crypto-infrastructuur verhandeld kunnen worden.
Volgens het bedrijf kan dit in de toekomst een enorme markt worden. Daarom wil Dune juist nu investeren in producten die aantrekkelijk zijn voor grote financiële instellingen.
Ontslaggolf blijft doorgaan in crypto
De ontslagen bij Dune staan niet op zichzelf. In de crypto- en technologiesector verdwijnen dit jaar op grote schaal banen. Veel bedrijven wijzen naar AI als belangrijke reden. Door automatisering kunnen sommige taken sneller en goedkoper uitgevoerd worden.
Eerder dit jaar schrapte Coinbase ongeveer 700 banen, wat neerkomt op ongeveer 14 procent van het personeel. Ook Block Inc. voerde een grote reorganisatie door met duizenden ontslagen.
Daarnaast hebben ook Gemini en Crypto.com personeel laten vertrekken.
Volgens verschillende schattingen zijn er in 2026 al meer dan 5.000 banen verdwenen in de cryptosector. Daarmee lijkt de industrie steeds sterker te kiezen voor kleinere teams, meer automatisering en een grotere rol voor AI.