Ethereum zet volgende stap: grote upgrade en nieuw leiderschap aangekondigd

De Ethereum Foundation heeft belangrijke stappen gezet richting de volgende grote upgrade van het Ethereum (ETH) netwerk, genaamd Glamsterdam. De update moet het netwerk sneller en efficiënter maken en vormt een belangrijke stap binnen de langetermijnplannen van Ethereum.

Glamsterdam moet Ethereum sneller en groter maken

De Ethereum Foundation maakte maandag bekend dat het werkt aan een minimale gaslimiet van 200 miljoen na de introductie van Glamsterdam. De gaslimiet bepaalt hoeveel transacties het netwerk tegelijk kan verwerken. Dit gaslimiet ligt momenteel rond de 60 miljoen. Een hogere limiet betekent dus dat Ethereum meer transacties aankan en minder snel vastloopt bij drukte.

“De directe focus ligt op het uitrollen van Glamsterdam,” aldus de Ethereum Foundation.

De upgrade stond oorspronkelijk gepland voor juni, maar wordt nu waarschijnlijk in het derde kwartaal van 2026 gelanceerd. Glamsterdam moet de basis van Ethereum verbeteren. Het netwerk krijgt een nieuwe manier om transacties te verwerken en gegevens op te slaan. Daardoor moet Ethereum sneller werken en beter kunnen omgaan met de groei van het aantal gebruikers en applicaties.

Naast Glamsterdam werkt de Foundation ook aan Hegotà, de volgende grote upgrade, en aan de Strawmap. Strawmap is de langetermijnstrategie om Ethereum in de toekomst beter te beschermen tegen de opkomst van quantumcomputers.

Nieuwe leiders voor Ethereum Protocol-team

De Ethereum Foundation meldde daarnaast dat de testnetwerken voor Glamsterdam inmiddels live zijn. Ontwikkelaars kunnen de upgrade daardoor alvast uitgebreid testen voordat deze officieel wordt uitgerold.

Ook werd bevestigd dat een belangrijk onderdeel van de upgrade, genaamd ePBS, is afgerond. Dit systeem zorgt ervoor dat het genereren van nieuwe blokken op de blockchain slimmer wordt verdeeld over verschillende partijen. Daardoor kan Ethereum grotere hoeveelheden transacties verwerken zonder dat het netwerk minder stabiel wordt.

Verder is ook het voorstel EIP-8037 afgerond. Dit moet voorkomen dat de blockchain te snel groeit door opslagruimte duurder te maken wanneer het netwerk drukker wordt.

Naast de technische updates kondigde de Ethereum Foundation ook veranderingen aan binnen het leiderschap van het Protocol-team. Will Corcoran, Kev Wedderburn en Fredrik nemen voortaan de leiding. Barnabé Monnot en Tim Beiko vertrekken bij de Foundation, terwijl Alex Stokes tijdelijk met sabbatical gaat.

“Er begint een nieuw hoofdstuk voor het Protocol-cluster. We verwelkomen nieuwe leiders en coördinatoren en zetten ons werk voort richting Glamsterdam, Hegotà en de Strawmap,” schreef Corcoran op X.

Mis nooit meer wat in crypto

Het laatste cryptonieuws direct in de BLOX-app
Download BLOX

Erik is een journalist met een geopolitieke en culturele achtergrond. Hij houdt zich bezig met het grote plaatje en stelt vragen als: Welke onderliggende factoren sturen de markt, en wat brengt de toekomst?