Tim Walz laat banken crypto bewaren, maar verbiedt crypto-betaalautomaten

In de Amerikaanse staat Minnesota mogen banken en kredietunies binnenkort cryptocurrency bewaren voor klanten. Gouverneur Tim Walz heeft een nieuwe wet ondertekend die dit officieel mogelijk maakt. De wet gaat op 1 augustus 2026 in.

Met de nieuwe regels mogen financiële instellingen zogenaamde crypto custody-diensten aanbieden. Dat betekent simpel gezegd dat een bank de cryptomunten van klanten veilig kan bewaren, net zoals een bank dat doet met geld of waardevolle documenten.

Banken moeten strenge regels volgen

De wet verplicht banken en kredietunies om uitgebreide veiligheidsmaatregelen te nemen. Ze moeten duidelijke plannen hebben voor risicobeheer, beveiliging en interne controles.

Ook moeten instellingen minstens zestig dagen vooraf melden aan de toezichthouder dat ze crypto-opslag willen aanbieden. Daarbij moeten ze uitleggen hoe ze klanten en hun digitale bezittingen gaan beschermen.

Een belangrijk onderdeel van de wet is dat klanttegoeden gescheiden moeten blijven van het geld en de bezittingen van de bank zelf. Daardoor zouden klanten beter beschermd zijn als een financiële instelling in de problemen komt.

Volgens parlementslid Bernie Perryman is de wet bedoeld om inwoners van Minnesota veilig toegang te geven tot crypto-diensten. Zonder deze regels zouden veel mensen volgens haar terechtkomen bij buitenlandse of slecht gereguleerde bedrijven.

Ook de brancheorganisatie van kredietunies in Minnesota noemt de wet een stap richting veiligere crypto-opslag. Volgens de organisatie helpt toezicht van de overheid tegen fraude, hacks en verlies van cryptomunten.

Meer Amerikaanse staten volgen

Minnesota is niet de eerste staat die banken toestemming geeft om crypto te bewaren. Eerder kwamen er vergelijkbare regels in New York, Wyoming en Virginia.

In de Verenigde Staten groeit de interesse in duidelijke cryptoregels. Vooral grote banken willen steeds vaker diensten aanbieden rondom bitcoin en andere digitale munten, omdat klanten daar meer vraag naar hebben.

Opvallend, crypto-ATM’s worden juist verboden

Opvallend genoeg kiest Minnesota tegelijk voor strengere regels rond crypto-ATM’s. Eerder deze maand besloot de staat om alle crypto-geldautomaten te verbieden.

Vanaf 1 augustus mogen er geen nieuwe crypto-ATM’s meer geplaatst worden. Bestaande automaten moeten voor het einde van het jaar verdwijnen.

Volgens de overheid worden deze machines regelmatig gebruikt bij fraude en witwaspraktijken. Criminelen zouden slachtoffers soms dwingen om geld via een crypto-ATM naar een walletadres te sturen.

Ook Canada wil crypto-ATM’s gaan verbieden vanwege zorgen over oplichting en witwassen.

De strengere regels raken inmiddels ook bedrijven uit de sector. Bitcoin ATM-bedrijf Bitcoin Depot maakte maandag bekend faillissementsbescherming aan te vragen en de activiteiten af te bouwen.

Mis nooit meer wat in crypto

Het laatste cryptonieuws direct in de BLOX-app
Download BLOX

Jerrymie Marcus komt uit de journalistiek en gelooft dat crypto de wereld kan verbeteren. Dat ondervond hij jaren geleden toen hij binnen een minuut waarde verzond naar zijn Indonesische familie. Bekend van o.a. Emerce, VPRO en EUclaim.