Van Nasdaq records tot XRP & Dogecoin rally, dit gebeurde deze week
Goedemorgen! Het was weer een bijzondere week voor de cryptomarkt. Terwijl Wall Street meedeinde op hoop op renteverlagingen door de Amerikaanse centrale bank, vlogen de koersen van verschillende crypto’s omhoog. Vooral bekende coins zoals Bitcoin, Ethereum en XRP deden goede zaken, maar er waren ook verrassende uitschieters.
Bitcoin blijft stabiel groeien
Bitcoin steeg deze week met ruim 4 procent en staat nu rond de 98.900 euro. Daarmee houdt de grootste cryptomunt zijn stevige positie in de markt vast. Het handelsvolume bleef hoog en de totale marktwaarde van Bitcoin tikt bijna de 2 biljoen euro aan.

Ethereum deed het zelfs beter dan Bitcoin. De munt sprong met meer dan 9 procent omhoog en staat nu iets boven de 4.000 euro. XRP volgde een vergelijkbaar pad met een winst van bijna 10 procent, waardoor de koers uitkwam op 2,64 euro. Beide coins profiteren van het optimisme op de markt en het vooruitzicht van mogelijk soepelere regels in de VS.
Solana, Dogecoin en Mantle knallen omhoog
De grootste winnaars kwamen echter niet uit de absolute top drie. Solana sprong met ruim 18 procent omhoog, goed voor een koers van 205 euro. Dogecoin maakte een indrukwekkende stijging van bijna 30 procent en staat nu op 24 cent.
Maar de grootste verrassing was Mantle, dat liefst 50 procent in een week won. Deze munt staat nu op 1,49 euro en wist veel aandacht van investeerders te trekken.
Ook kleinere coins lieten flinke winsten zien. Pepe Coin klom ruim 22 procent en Shiba Inu pakte bijna 14 procent winst.
Niet alle munten profiteerden. Cronos leverde meer dan 7 procent in en staat nu rond de 21 cent. Bitcoin Cash daalde met 2 procent en UNUS SED LEO ging anderhalf procent omlaag.
Beurzen in de plus, hoop op renteverlaging
Op de aandelenmarkten sloot de Nasdaq deze week voor de vijfde keer op rij op een recordniveau. Vooral Tesla gaf de index een zetje omhoog. De S&P 500 eindigde vrijwel onveranderd, maar boekte wel een winst van 1,6 procent op weekbasis. De Dow Jones brak donderdag voor het eerst door de grens van 46.000 punten, al leverde de index vrijdag weer iets in.

Beleggers kijken vooral naar de Amerikaanse centrale bank, die op 17 september samenkomt. Door hogere werkloosheidscijfers en een inflatie die niet verder uit de hand loopt, verwachten veel analisten dat de Fed de rente met een kwart procentpunt gaat verlagen.
Gemini steelt de show met beursdebuut
Naast de koersbewegingen was er nog ander groot nieuws: de cryptobeurs Gemini maakte vrijdag zijn debuut op de Nasdaq. Het aandeel steeg op de eerste dag met meer dan 40 procent en sloot de handel af met een waardering van 4,4 miljard dollar. Daarmee volgt Gemini de trend van cryptobedrijven die naar de beurs gaan nu de regels in de VS wat soepeler lijken te worden.
Al met al was het een sterke week voor crypto, met flinke winsten voor bekende coins én verrassende klappers zoals Dogecoin en Mantle. Met de blik op de Fed-vergadering volgende week kan de markt opnieuw in beweging komen.