Minecraft ontwikkelaars maken zich zorgen over implementatie NFTs in games

Non-Fungible Tokens (NFTs) spelen in toenemende mate een rol in de gaming-industrie. De introductie van vrij verhandelbare NFTs brengt echter ook gevaren met zich mee die de industrie schade kunnen doen. Om de schade van die gevaren zoveel mogelijk te beperken hebben een groep ontwikkelaars, kunstenaars en medewerkers van Minecraft ontwikkelaar Mojang Studios de handen ineengeslagen.

Samen hebben ze een document samengesteld waarin alle risico’s en gevaren van de introductie van NFTs voor game-ontwikkelaars in staan. Ze roepen game-studio’s op het document te tekenen om daarmee te erkennen volledig op de hoogte te zijn van alle voor- en nadelen. Op die manier wil deze groep voor elkaar krijgen dat de game-industrie de volledige verantwoordelijkheid neemt voor de manier waarop ze NFTs in hun games implementeren.

Ontwikkelaars blijven sceptisch over toekomst Web3

Het merendeel van de game-ontwikkelaars is echter nog niet heel enthousiast over de toekomst van Web3. 70 procent van de ondervraagden in de GDC State of the Game Industry 2022 enquête geeft aan geen interesse te hebben in NFTs. 21 procent is een beetje geïnteresseerd en 7 procent heel erg geïnteresseerd. 1 procent geeft aan momenteel al NFTs te gebruiken in hun games. Het is wat dat betreft nog zeker geen zekerheid te noemen dat NFTs een belangrijke rol spelen in de toekomst van gaming.

“Voor ons als game-ontwikkelaars veranderen NFTs de betekenis van gaming en dat is zorgelijk”, aldus Cory Sheviak, een ontwikkelaar van Minecraft. “Mensen kunnen allerlei argumenten verzinnen over dat het banen oplevert en andere positieve kanten. Maar uiteindelijk gaat het niet om de spelers. Niet om het helpen van mensen, maar gaat het altijd over zoveel geld verdienen als mogelijk is”, aldus Sheviak over NFTs in games.

Angst voor reputatieschade

Met name de groei van games als Axie Infinity, waar spelers in een op blockchain technologie gebaseerde virtuele wereld geld kunnen verdienen, is een punt van zorg voor ontwikkelaars. Paula Angela Escuadra, een game-onderzoekster op het gebied van het klimaat, ziet bijvoorbeeld ethische risico’s onstaan. Hierbij noemt ze specifiek Axie guilds waarbij vermogende crypto-handelaren spelers inhuren om namens hen tokens te verdienen in de games.

“We hebben nu wereldwijd meer dan 2,5 miljard spelers en hebben een kans om ze te laten zien dat de wereld anders kan zijn. Maar in de realiteit zijn de speel-om-te-verdienen games en NFTs een voortzetting van de gevaarlijke financiële en economische-systemen die we in de echte wereld al hebben”, aldus Escuadra over de ontwikkeling van gaming en NFTs.

Het risico op hacks

Afgelopen maand werd Axie Inifinity het slachtoffer van een hack ter waarde van 600 miljoen dollar (558 miljoen euro). Waarmee ook een ander risico van deze tak van de industrie naar boven komt. De aanval op Axie resulteerde in een koersval van 40 procent voor de AXS token en daarmee het vermogen van de spelers die op de veiligheid van de omgeving rekenen.

“De games-industrie is al sinds de begindagen onderhevig aan kritiek. Zelfs in de tijd van Pong riepen mensen dat het vergif was voor het brein van kinderen”, aldus Grant Shonkwiler, een gamesconsultant en voormalig producent van games als Fortnite en Doom. Het initiatief van deze groep ontwikkelaars, kunstenaars en leden van het Minecraft team is er dan ook vooral op gericht om bewustzijn te creëren bij de games-industrie. Reputatieschade ligt op de loer en voorzichtigheid is geboden.


Thom heeft een juridische achtergrond, maar heeft de focus na zijn rechtenstudie volledig op bitcoin gelegd. Nu vult hij zijn dagen vooral met het lezen en schrijven over bitcoin. Thom bewaart zijn bitcoin niet thuis, maar in meerdere veilige kluizen. Verder heeft hij sinds kort ook een eigen nieuwsplatform.

Bezoek mijn Linkedin

Geen reacties

Sorry, the comment form is closed at this time.